"Drar en lättnadens suck för slutet på elsparkcyklarna"
En ikon som gått ur tiden, ett hjärtskärande försvinnande och förhatliga fordon som kört färdigt på Paris gator. Louise Nordström ger en sommarskildring från Frankrike. Behöver man säga mer än ”Je t’aime... moi non plus”? Precis, det handlar förstås om skådespelerskan och sångerskan Jane Birkin som flyttade från Storbritannien till Frankrike i slutet av 1960-talet och som omedelbart stal fransmännens (och Serge Gainsbourgs) hjärtan. Efter att hon gick bort tidigare i veckan befinner sig Frankrike mer eller mindre i landssorg, och alla pratar om det. På varenda löpsedel har man i flera dagar kunnat läsa om Birkins liv och karriär, och till och med president Emmanuel Macron har tillägnat henne en lång och tillgiven hyllning på Twitter. ”Eftersom hon förkroppsligade frihet, eftersom hon sjöng vårt språks vackraste ord, var Jane Birkin en fransk ikon,” skrev han. Den populära Birkinväskan, som blev till efter att Birkin beklagade sig inför en före detta Hermès-vd att hon inte kunde hitta en läderväska som rymde det som en nybliven mamma kunde behöva, lär nu få ett nytt uppsving. Det allra senaste är dock att någon eller några försökt bryta sig in i hennes hem i Paris efter hennes död. Men om det är någon som greppat tag om fransmännens hjärtan denna sommar så är det försvinnandet av en liten pojke. Émile, två och halvt år gammal, försvann spårlöst från byn Vernet i Alperna den 8 juli när hans morföräldrar höll på att packa bilen för åka ut på utflykt i bergen. Två vittnen ska ha sett honom gå själv ned genom det lilla samhället, men reagerade inte på att han var ensam eftersom de var vana vid att se barn leka fritt i byn. Efter det har man trots massiva polisinsatser, flera skallgångar och genomsökningar av hus inte kunnat hitta något som helst spår efter honom. Till en början avfärdade byns borgmästare att det skulle kunna röra sig om en kidnappning. – Det finns inga faror. Det är bara turister som kommer hit för att vandra, sa han till radiostationen France Bleu dagen efter att Émile försvann. Men allt eftersom tiden har gått har polisen ändå börjat rikta in sig på det. Flera tragedier har tidigare utspelat sig i närheten av Vernet. Det var bland annat här som den tyska piloten Andreas Lubitz kraschade ett Germanwingsplan 2015, och för 34 år sedan försvann treårige Yannis likt Émile spårlöst från en by bara sex mil därifrån. Yannis hittades aldrig igen. När fransmännen börjar prata om ”bison futé”, eller den ”smarta bisonoxen”, kan man vara säker på att det är sommar. Det är namnet på en påhittad indianhövding, och under högsommaren hänvisas det till honom precis överallt. I skrivande stund konstaterar bland andra Le Parisien att bisonoxen förutspår ”orange och rött” inför helgen som kommer. Vem är då den här bisonoxen? Jo, maskoten för vägverkets hemsida som informerar om bilköer – ett ämne som fransmännen fullständigt älskar att hata, och som till och med kan avgöra var de väljer att åka på semester. – Aldrig att jag skulle sätta mig i en bil och åka till Mont-Saint-Michel i juli, sa en god vän till mig för ett tag sedan, med hänvisning till ett inplanerat besök till klosterhalvön i Normandie. I stället skulle han vänta tills folk återgått till jobben och åka dit i september. Förståeligt. I början av juli uppgick nämligen landets bilköer av semesterfirare till nästan 10 mil. Den första september är det slut för de närmare 15 000 elsparkcyklarna som fortfarande går att hyra här. Wohoo, tycker majoriteten av parisarna. Paris var en av de första europeiska städerna att öppna upp för de uthyrningsbara elsparkcyklarna 2018. Men de ställde snabbt till problem. Förutom att de upptar såväl trottoarer som parkeringsplatser, så har elsparkcykelförare visat sig vara ett särskilt farligt släkte ute på vägarna eftersom de inte respekterar trafikregler. Bara i Paris är de inblandade i hundratals med olyckor varje år, och förra året omkom en 31-årig italienska efter att ha blivit påkörd av två kvinnor som åkte på samma elsparkcykel. Till slut fick borgmästaren Anne Hidalgo nog, och i våras fick parisarna rösta om de ville ha kvar dem eller inte. Så många som 90 procent röstade för ett förbud. Nu börjar det alltså närma sig. Som lokalbo måste jag erkänna att jag drar lite av en lättnadens suck att inte längre behöva hoppa åt sidan varje gång en elsparkcykel – i alltför hög hastighet och med alltför många passagerare – kommer störtandes rakt emot mig på trottoaren. Kanske inte helt överraskande så fortsätter nästa års sommar-OS att vara ett glödhett diskussionsämne i värdstaden Paris. Men kanske inte precis av de anledningarna som borgmästaren Anne Hidalgo hade hoppats på. För någon vecka sedan meddelade hon att Seinefloden inte bara kommer att bli badbar för OS-simmarna, utan kommer utrustas med tre permanenta badplatser året efter spelen. ”Från och med 2025 kommer man tack vare spelen kunna bada i Seinefloden igen!” twittrade hon glatt. Nyheten hann knappt landa innan tv-kanalens BFMTV vinklat den mer åt det som de flesta parisare faktiskt går och funderar på: Vilka sjukdomar kan man dra på sig om man skulle hoppa i Seinefloden nu? Bland annat leptospiros, och urinvägsinfektion och magsjuka, konstaterade man. ... så är en av de absolut vanligaste frågorna jag får av parisare just nu: – Vart tänker du åka under OS? Inte för att jag råkar ha någon semester inplanerad då eller så, utan för att de förutsätter att jag – precis som dem – tänker fly stan och försöka tjäna mig en hacka på evenemanget genom att hyra ut min lägenhet på Airbnb. Hittills har jag aldrig ens fått frågan om jag tänker gå och titta på någon gren, och personligen känner jag bara till en enda person som gått och köpt sig en biljett... Louise Nordström är journalist i Paris. Skriver regelbundet för Omni Mer. Rapporterar även för medier som France 24 och TT. Har tidigare arbetat på AP och Wall Street Journal.
En ikon som gått ur tiden, ett hjärtskärande försvinnande och förhatliga fordon som kört färdigt på Paris gator. Louise Nordström ger en sommarskildring från Frankrike. Behöver man säga mer än ”Je t’aime... moi non plus”? Precis, det handlar förstås om skådespelerskan och sångerskan Jane Birkin som flyttade från Storbritannien till Frankrike i slutet av 1960-talet och som omedelbart stal fransmännens (och Serge Gainsbourgs) hjärtan. Efter att hon gick bort tidigare i veckan befinner sig Frankrike mer eller mindre i landssorg, och alla pratar om det. På varenda löpsedel har man i flera dagar kunnat läsa om Birkins liv och karriär, och till och med president Emmanuel Macron har tillägnat henne en lång och tillgiven hyllning på Twitter. ”Eftersom hon förkroppsligade frihet, eftersom hon sjöng vårt språks vackraste ord, var Jane Birkin en fransk ikon,” skrev han. Den populära Birkinväskan, som blev till efter att Birkin beklagade sig inför en före detta Hermès-vd att hon inte kunde hitta en läderväska som rymde det som en nybliven mamma kunde behöva, lär nu få ett nytt uppsving. Det allra senaste är dock att någon eller några försökt bryta sig in i hennes hem i Paris efter hennes död. Men om det är någon som greppat tag om fransmännens hjärtan denna sommar så är det försvinnandet av en liten pojke. Émile, två och halvt år gammal, försvann spårlöst från byn Vernet i Alperna den 8 juli när hans morföräldrar höll på att packa bilen för åka ut på utflykt i bergen. Två vittnen ska ha sett honom gå själv ned genom det lilla samhället, men reagerade inte på att han var ensam eftersom de var vana vid att se barn leka fritt i byn. Efter det har man trots massiva polisinsatser, flera skallgångar och genomsökningar av hus inte kunnat hitta något som helst spår efter honom. Till en början avfärdade byns borgmästare att det skulle kunna röra sig om en kidnappning. – Det finns inga faror. Det är bara turister som kommer hit för att vandra, sa han till radiostationen France Bleu dagen efter att Émile försvann. Men allt eftersom tiden har gått har polisen ändå börjat rikta in sig på det. Flera tragedier har tidigare utspelat sig i närheten av Vernet. Det var bland annat här som den tyska piloten Andreas Lubitz kraschade ett Germanwingsplan 2015, och för 34 år sedan försvann treårige Yannis likt Émile spårlöst från en by bara sex mil därifrån. Yannis hittades aldrig igen. När fransmännen börjar prata om ”bison futé”, eller den ”smarta bisonoxen”, kan man vara säker på att det är sommar. Det är namnet på en påhittad indianhövding, och under högsommaren hänvisas det till honom precis överallt. I skrivande stund konstaterar bland andra Le Parisien att bisonoxen förutspår ”orange och rött” inför helgen som kommer. Vem är då den här bisonoxen? Jo, maskoten för vägverkets hemsida som informerar om bilköer – ett ämne som fransmännen fullständigt älskar att hata, och som till och med kan avgöra var de väljer att åka på semester. – Aldrig att jag skulle sätta mig i en bil och åka till Mont-Saint-Michel i juli, sa en god vän till mig för ett tag sedan, med hänvisning till ett inplanerat besök till klosterhalvön i Normandie. I stället skulle han vänta tills folk återgått till jobben och åka dit i september. Förståeligt. I början av juli uppgick nämligen landets bilköer av semesterfirare till nästan 10 mil. Den första september är det slut för de närmare 15 000 elsparkcyklarna som fortfarande går att hyra här. Wohoo, tycker majoriteten av parisarna. Paris var en av de första europeiska städerna att öppna upp för de uthyrningsbara elsparkcyklarna 2018. Men de ställde snabbt till problem. Förutom att de upptar såväl trottoarer som parkeringsplatser, så har elsparkcykelförare visat sig vara ett särskilt farligt släkte ute på vägarna eftersom de inte respekterar trafikregler. Bara i Paris är de inblandade i hundratals med olyckor varje år, och förra året omkom en 31-årig italienska efter att ha blivit påkörd av två kvinnor som åkte på samma elsparkcykel. Till slut fick borgmästaren Anne Hidalgo nog, och i våras fick parisarna rösta om de ville ha kvar dem eller inte. Så många som 90 procent röstade för ett förbud. Nu börjar det alltså närma sig. Som lokalbo måste jag erkänna att jag drar lite av en lättnadens suck att inte längre behöva hoppa åt sidan varje gång en elsparkcykel – i alltför hög hastighet och med alltför många passagerare – kommer störtandes rakt emot mig på trottoaren. Kanske inte helt överraskande så fortsätter nästa års sommar-OS att vara ett glödhett diskussionsämne i värdstaden Paris. Men kanske inte precis av de anledningarna som borgmästaren Anne Hidalgo hade hoppats på. För någon vecka sedan meddelade hon att Seinefloden inte bara kommer att bli badbar för OS-simmarna, utan kommer utrustas med tre permanenta badplatser året efter spelen. ”Från och med 2025 kommer man tack vare spelen kunna bada i Seinefloden igen!” twittrade hon glatt. Nyheten hann knappt landa innan tv-kanalens BFMTV vinklat den mer åt det som de flesta parisare faktiskt går och funderar på: Vilka sjukdomar kan man dra på sig om man skulle hoppa i Seinefloden nu? Bland annat leptospiros, och urinvägsinfektion och magsjuka, konstaterade man. ... så är en av de absolut vanligaste frågorna jag får av parisare just nu: – Vart tänker du åka under OS? Inte för att jag råkar ha någon semester inplanerad då eller så, utan för att de förutsätter att jag – precis som dem – tänker fly stan och försöka tjäna mig en hacka på evenemanget genom att hyra ut min lägenhet på Airbnb. Hittills har jag aldrig ens fått frågan om jag tänker gå och titta på någon gren, och personligen känner jag bara till en enda person som gått och köpt sig en biljett... Louise Nordström är journalist i Paris. Skriver regelbundet för Omni Mer. Rapporterar även för medier som France 24 och TT. Har tidigare arbetat på AP och Wall Street Journal.