GD försvarar upprivet förslag om digitalisering
Skolverkets avgående generaldirektör Peter Fredriksson försvarar den föreslagna digitaliseringsstrategi som regeringen vill stoppa. Han säger till Altinget att förslaget, som presenterades i slutet av förra året, vilar på bred vetenskaplig grund och nationella och internationella erfarenheter av digitalisering i skolan. – Resultat av forskning visar att det inte finns en entydig slutsats om hur digitalisering påverkar undervisning och förutsättningar för utveckling och lärande. Skolminister Lotta Edholm (L) har motiverat regeringens avvisande med att förslaget fått hård remisskritik från barnläkare och hjärnforskare vad gäller att införa digitala verktyg för tidigt. – På sätt och vis känns det ledsamt att Skolverket inte har lyssnat på de här experterna, sa hon till DN tidigare i veckan.
Skolverkets avgående generaldirektör Peter Fredriksson försvarar den föreslagna digitaliseringsstrategi som regeringen vill stoppa. Han säger till Altinget att förslaget, som presenterades i slutet av förra året, vilar på bred vetenskaplig grund och nationella och internationella erfarenheter av digitalisering i skolan. – Resultat av forskning visar att det inte finns en entydig slutsats om hur digitalisering påverkar undervisning och förutsättningar för utveckling och lärande. Skolminister Lotta Edholm (L) har motiverat regeringens avvisande med att förslaget fått hård remisskritik från barnläkare och hjärnforskare vad gäller att införa digitala verktyg för tidigt. – På sätt och vis känns det ledsamt att Skolverket inte har lyssnat på de här experterna, sa hon till DN tidigare i veckan.