Inte bara Marabou – dessa ryskkopplade varor finns kvar på svenska hyllor
Bojkotter från alla håll och ett bombhot. Marabou har hamnat i skottgluggen sedan Ukraina svartlistade ägarföretaget Mondelez. Men det finns en lång rad andra varor på den svenska marknaden som kommer från både Mondelez och från andra företag som fortfarande har verksamhet i Ryssland. I slutet av maj satte Ukrainas antikorruptionsmyndighet upp Marabous moderbolag Mondelez på listan över företag som de anser stöder Ryssland genom att fortsätta sin verksamhet i landet. Flera svenska aktörer reagerade med att stoppa försäljning av och samarbete med bland annat Marabou. Svenska fotbollförbundet meddelade efter en vecka att de tillfälligt stoppat all reklam från Mondelez. Bolag som SJ, SAS och Norwegian fasade ut försäljningen av vissa varor från bolaget. Även andra aktörer som Försvarsmakten och kommuner har sagt att de ska sluta köpa in produkter från Mondelez. Det amerikanska företaget tryckte till en början på att Marabou är ett svenskt varumärke och att Mondelez i Sverige inte säljer några produkter som tillverkas i Ryssland eller exporterar till Ryssland. Men allteftersom kritiken växt har tonen ändrats något. Förra veckan gav Mondelez beskedet att de innan årsskiftet ska ha skiljt sin ryska verksamhet från resten av företaget. Men flera experter ifrågasätter om det kommer räcka för att gjuta olja på vågorna. Protesterna har fortsatt och i måndags bombhotades Marabous fabrik i Upplands Väsby utanför Stockholm. Marabou är det varumärke som fått mest uppmärksamhet de senaste veckorna men flera andra kända varumärken ägs av Mondelez. Kortfattat kan man säga – vill du inte stötta Mondelez så låt bli choklad, kakor och kex. Bland chokladmärkena finns förutom Marabou presentklassikern Aladdin, Non stop, Toblerone, Milka och Daim. Men de ligger även bakom varumärken som Philadephia, O'boy, Tuc, Chips Ahoy, Prince, Oreo, Belvita, Ritz crackers och tuggummina V6 och Stimorol. Mondelez själv har försvarat sig genom att peka ut andra företag som lika illa. Vilket de på sätt och vis har rätt i. Kiev School of Economics har gjort en lista över vilka företag som fortfarande har verksamhet i Ryssland. Där finns bland annat det brittiska storföretaget Unilvever som äger kända varumärken som svenska GB Glace, temärket Lipton och tvålfabrikören Dove. Just Unilever lovade i samband med den ryska invasionen att man skulle stoppa investeringar i landet och avsluta all import och export till Ryssland. Enligt ukrainska myndigheter har det inte efterlevts, rapporterar SVT. På listan från Kiev School of Economics finns även bryggerijätten Carlsberg som säljer allt från Pripps blå till Festis. Det svenska blöjföretaget Essity är även de svartlistade av ukrainska myndigheter och har fram tills nu haft kvar tre fabriker i Ryssland. De har sagt att de vill lämna landet men att det varit svårare än planerat att sälja sin verksamhet. För att stanna på blöjhyllan så finns även Procter & Gamble med på samma lista som Mondelez. De äger bland annat varumärkena Pampers och Always. Ett annat känt företag på universitetets lista är Nestlé som har en mängd varor på svenska hyllor, bland annat kaffet Zoéga och barnmatsburkar. Ett annat känt varumärke som återfinns i listorna är Skånemejerier som ägs av franska Lactalis. När de kontaktas av DN svarar de att Lactalisgruppen valt att upprätthålla viss verksamhet i Ryssland för att civilbefolkningen ska få nödvändiga varor och för att ta ansvar för mjölkbönderna. I fjol ökade Mondelez sin vinst på den ryska marknaden med 300 procent. Bolaget har tre fabriker i Ryssland och betalar skatt. Försäljningen inom den ryska verksamheten ligger på runt 13 miljarder kronor, enligt TT som gått igenom företagets årsredovisning. – Eftersom Ryssland är en krigsekonomi går pengarna på ett eller annat sätt till att finansiera Rysslands krigföring i Ukraina med det yttersta målet att utplåna Ukraina som en stat och nation, skrev Jakob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet, i ett sms till TT förra veckan. Även om en del av de andra företagen har fått ta emot kritik och påtryckningar har Marabou och Mondelez hela tiden varit i centrum. Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Göteborgs universitet tror att det beror på att chokladmärket har ett stort symbolvärde för många svenskar. – Marabou i sig ligger många varmt om hjärtat och är för många ett väldigt svenskt varumärke, säger hon till P4 Göteborg. Jämfört med resten av EU har Sverige dragit ner rejält på sin varuimport från Ryssland. Enligt siffror från kommerskollegium har tolv EU-länder till och med ökat sin ryska import, och som helhet har EU bara minskat sin varuimport med fem procent. Sverige har istället minskat varuimporten med 90 procent. – Opinionen och inställningen mot Ryssland är striktare i Sverige än många andra länder, säger Heinz Sjögren som är vd på Svensk-Eurasiska handelskammaren till DN. Han kommenterar att det kan vara praktiskt svårt för vissa företag att lämna Ryssland. Vill du läsa mer?
Bojkotter från alla håll och ett bombhot. Marabou har hamnat i skottgluggen sedan Ukraina svartlistade ägarföretaget Mondelez. Men det finns en lång rad andra varor på den svenska marknaden som kommer från både Mondelez och från andra företag som fortfarande har verksamhet i Ryssland. I slutet av maj satte Ukrainas antikorruptionsmyndighet upp Marabous moderbolag Mondelez på listan över företag som de anser stöder Ryssland genom att fortsätta sin verksamhet i landet. Flera svenska aktörer reagerade med att stoppa försäljning av och samarbete med bland annat Marabou. Svenska fotbollförbundet meddelade efter en vecka att de tillfälligt stoppat all reklam från Mondelez. Bolag som SJ, SAS och Norwegian fasade ut försäljningen av vissa varor från bolaget. Även andra aktörer som Försvarsmakten och kommuner har sagt att de ska sluta köpa in produkter från Mondelez. Det amerikanska företaget tryckte till en början på att Marabou är ett svenskt varumärke och att Mondelez i Sverige inte säljer några produkter som tillverkas i Ryssland eller exporterar till Ryssland. Men allteftersom kritiken växt har tonen ändrats något. Förra veckan gav Mondelez beskedet att de innan årsskiftet ska ha skiljt sin ryska verksamhet från resten av företaget. Men flera experter ifrågasätter om det kommer räcka för att gjuta olja på vågorna. Protesterna har fortsatt och i måndags bombhotades Marabous fabrik i Upplands Väsby utanför Stockholm. Marabou är det varumärke som fått mest uppmärksamhet de senaste veckorna men flera andra kända varumärken ägs av Mondelez. Kortfattat kan man säga – vill du inte stötta Mondelez så låt bli choklad, kakor och kex. Bland chokladmärkena finns förutom Marabou presentklassikern Aladdin, Non stop, Toblerone, Milka och Daim. Men de ligger även bakom varumärken som Philadephia, O'boy, Tuc, Chips Ahoy, Prince, Oreo, Belvita, Ritz crackers och tuggummina V6 och Stimorol. Mondelez själv har försvarat sig genom att peka ut andra företag som lika illa. Vilket de på sätt och vis har rätt i. Kiev School of Economics har gjort en lista över vilka företag som fortfarande har verksamhet i Ryssland. Där finns bland annat det brittiska storföretaget Unilvever som äger kända varumärken som svenska GB Glace, temärket Lipton och tvålfabrikören Dove. Just Unilever lovade i samband med den ryska invasionen att man skulle stoppa investeringar i landet och avsluta all import och export till Ryssland. Enligt ukrainska myndigheter har det inte efterlevts, rapporterar SVT. På listan från Kiev School of Economics finns även bryggerijätten Carlsberg som säljer allt från Pripps blå till Festis. Det svenska blöjföretaget Essity är även de svartlistade av ukrainska myndigheter och har fram tills nu haft kvar tre fabriker i Ryssland. De har sagt att de vill lämna landet men att det varit svårare än planerat att sälja sin verksamhet. För att stanna på blöjhyllan så finns även Procter & Gamble med på samma lista som Mondelez. De äger bland annat varumärkena Pampers och Always. Ett annat känt företag på universitetets lista är Nestlé som har en mängd varor på svenska hyllor, bland annat kaffet Zoéga och barnmatsburkar. Ett annat känt varumärke som återfinns i listorna är Skånemejerier som ägs av franska Lactalis. När de kontaktas av DN svarar de att Lactalisgruppen valt att upprätthålla viss verksamhet i Ryssland för att civilbefolkningen ska få nödvändiga varor och för att ta ansvar för mjölkbönderna. I fjol ökade Mondelez sin vinst på den ryska marknaden med 300 procent. Bolaget har tre fabriker i Ryssland och betalar skatt. Försäljningen inom den ryska verksamheten ligger på runt 13 miljarder kronor, enligt TT som gått igenom företagets årsredovisning. – Eftersom Ryssland är en krigsekonomi går pengarna på ett eller annat sätt till att finansiera Rysslands krigföring i Ukraina med det yttersta målet att utplåna Ukraina som en stat och nation, skrev Jakob Hedenskog, analytiker vid Centrum för Östeuropastudier vid Utrikespolitiska institutet, i ett sms till TT förra veckan. Även om en del av de andra företagen har fått ta emot kritik och påtryckningar har Marabou och Mondelez hela tiden varit i centrum. Eva Ossiansson, varumärkesforskare på Göteborgs universitet tror att det beror på att chokladmärket har ett stort symbolvärde för många svenskar. – Marabou i sig ligger många varmt om hjärtat och är för många ett väldigt svenskt varumärke, säger hon till P4 Göteborg. Jämfört med resten av EU har Sverige dragit ner rejält på sin varuimport från Ryssland. Enligt siffror från kommerskollegium har tolv EU-länder till och med ökat sin ryska import, och som helhet har EU bara minskat sin varuimport med fem procent. Sverige har istället minskat varuimporten med 90 procent. – Opinionen och inställningen mot Ryssland är striktare i Sverige än många andra länder, säger Heinz Sjögren som är vd på Svensk-Eurasiska handelskammaren till DN. Han kommenterar att det kan vara praktiskt svårt för vissa företag att lämna Ryssland. Vill du läsa mer?