Kritiken mot dyra studentmössor växer: "De gör business av eleverna"

Kritiken mot dyra studentmössor växer: "De gör business av eleverna"

Att spendera tusentals kronor för att gå ut gymnasiet – det är verklighet för många ungdomar i dag. Alf Solander är rektor på Tumba gymnasium och har märkt hur problematiken kring studentmössor ökat.

– Jag har varit rektor på samma skola till och från i tjugo år så jag har märkt hur det här har förändrats, särskilt kanske de tio sista åren, berättar Alf Solander. Hur mycket det kostar per student kan landa på allt från 5 000 kronor för ett hushåll enligt Svensk Handel, till 17 000 kronor enligt sajten Studentmottagningen, som då inkluderar kläder, skor, studentmössa och mat till mottagningen efteråt. ”Man ska visa upp den” Hannah Söderberg är själv gymnasieelev och ska ta studenten inom kort. Enligt henne kretsar en hel del kring firandet om just vilken mössa klasskompisarna valt. – Man ska visa upp den, man är väldigt stolt över den och det finns så himla många tillval så folk är nyfikna på att se vad alla har valt, berättar hon. Runt om i landet kommer företag till gymnasieskolorna för att visa utbudet av studentmössor och för att eleverna ska kunna mäta huvudstorlek. – Då väljer många det enkla valet att bara ta det företag som har kommit dit, säger Hannah Söderberg. På Tumba gymnasium har de tagit krafttag mot företagen som säljer studentmössor. – Vi vägrar låta ett enda företag komma in och exploatera våra elever på skoltid. Så tycker jag att alla skolor ska agera. Det är ingen allmän plats, säger Alf Solander, skolans rektor. Svarar på kritiken Jesper Knutsson är pressansvarig på ABC-gruppen, som är en av de största aktörerna på marknaden för studentmössor. Han svarar följande på kritiken: 

”Jag bedömer inte att vår produkt skulle vara en del av en klassfråga. Däremot så handlar det snarare om en prioriteringsfråga, där vi ser att studenter idag prioriterar studentmössan och studenten har utvecklats till en mycket stark tradition och en ny typ av firande, där studenterna inte är villiga att göra avkall på sina krav på fest, kläder, design, materialval, tillgänglighet mm, vilket också driver och påverkar det totala slutpriset.”

ANALYS: Jag har sett dokumentären och det var inte vad jag väntade mig

ANALYS: Jag har sett dokumentären och det var inte vad jag väntade mig

Förhandsinformationen var ju tydlig. Statsministern hade slagit fast att dokumentären kunde vara en ”ny insats från folk som vill driva desinformation mot Sverige”. Myndigheten för psykologiskt försvar hade varnat och SVT visade delar med uppenbart missvisande bildval till partiskt återgivna berättelser från föräldrar vars barn tvångsomhändertagits av myndigheter i bland annat Sverige, Norge och Tyskland. Och det stämmer, allt detta innehåller den tre delar långa serien. Det är långa intervjuer med föräldrar som fråntagits sina barn, utan förklaring och utan att barnens perspektiv lyfts fram. Den som behärskar svenska kan läsa om detaljer i fallen, inklusive barnens personuppgifter, eftersom dokumentärfilmarna lagt ut domar och andra handlingar utan maskering i helbild. Därför kan jag som svensk tittare läsa mig till uppgifter som ibland motsäger det som sägs av intervjuade personer. Efter att ha tittat en stund börjar jag vackla Så långt är det lätt att hålla med om att detta är missvisande och ensidigt. Kanske kan det till och med kallas desinformation. Men efter att ha tittat en stund börjar jag ändå vackla. Där finns ju också intervjuer med företrädare för den svenska och europeiska bilden: en människorättsadvokat, en svensk före detta barnombudsman, en tysk socialdemokratisk politiker. Det är svårare att kalla något för propaganda när även en kritiserad part får komma till tals. Jag upptäcker också att det turkiska produktionsbolag som gjort serien marknadsför det som en journalistisk produktion, och den framstår som att de velat fördjupa bilden efter åratal av felaktig rapportering om att svenska myndigheter ”kidnappar” muslimska barn. I vissa fall blir klippen helt obegripliga Bilden av att detta är mer neutralt än förväntat faller dock när jag kommer till del tre av serien, där intervjuade föräldrar börjar spekulera i att privatpersoner tjänar pengar på tvångsomhändertagna barn. Nu beskrivs det hela som ”barnhandel” och här följer även ett antal spekulativa klipp som tycks illustrera att det skulle kunna finnas politiska motiv till denna handel. Slutsatsen om helheten blir ändå att den är missvisande, men att dokumentären är journalistiskt paketerad på ett sånt sätt att man behöver titta noga för att förstå det. Dessutom är materialet hopklippt utan berättarröst eller förklaringar och utan faktauppgifter om hur verkligheten ser ut. Materialet känns inte heller helt bearbetat, i vissa fall blir klippen helt obegripliga och tagna ur sitt sammanhang. Al-Jazeera-dokumentären har än så länge få visningar och är bara tillgänglig online. Möjligen är den för komplicerad och svårtillgänglig för att få någon verklig spridning.

Ingen litar helt på butikernas erbjudanden på Black Friday

Ingen litar helt på butikernas erbjudanden på Black Friday

Black Friday-reklamen har redan börjat dyka upp utanför en del varuhus i Skövde. Men intresset är relativt svalt bland de shoppare som TV4 Nyheterna pratar med. – Man har insett att det inte är så bra reor alltid. Nu kan man på internet se prishistoriken och då ser man ju att de kan höja inför rean, säger Viktoria Johansson. Priser höjs En anledning är uppfattningen att butiker höjer varors priser innan rean, för att på så sätt få det att framstå som att prissänkningen är större än vad den är. –Jag tycker det är rätt fult. Men, ja, det är konsumentens ansvar att kolla och se att allt stämmer, säger Simon Keane.

Skövdeborna är inte de enda som är skeptiska. I en undersökning utförd av prisjämförelsesajten Prisjakt tillfrågades över tusen personer om huruvida de litade på erbjudanden under Black Friday. Låg tillit 81 procent svarade att de kände lågt förtroende för reorna medan endast 12 procent svarade att de litade på erbjudanden. Och av dem var det inte en enda som svarade att de helt litade på butikerna.

– Jag är tyvärr inte så förvånad. Dels kan det vara medvetenhet kring fejk-reor som konsumenter har fått. Dels från egna erfarenheter, dels från media. Dessutom är handeln i dag pepprad med erbjudanden, kampanjer och reor under året vilket kanske också urholkar förtroendet för reorna som sådana, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert, Prisjakt. Finns lag Sedan 2022 ska butiker redovisa priset för produkter de senaste 30 dagarna för att undvika fusk där priset på en produkt höjs innan rean. Men Prisjakt såg att 39 procent av alla produkter de bevakade fick sitt pris höjt under oktober. Alltså mer än 30 dagar innan Black Friday och därmed utanför realagens omfattning. Men branschorganisationen Svensk Handel säger att de flesta företagen vill göra rätt för sig. – I de allra flesta fall fungerar det här och då blir det inte rubriker. Det är bra att det kommer upp till ytan, för vi ska göra rätt. Men jag tror att de fall där reglerna inte efterlevs får väldigt stora proportioner. Vår bild är att handelsföretagen vill göra rätt och vi är från vår sida väldigt tydliga. Lagar och regler ska efterlevas, säger Hans Tjernström, kommunikationschef, Svensk Handel.

Nu sänks skatten – så mycket billigare blir snus

Nu sänks skatten – så mycket billigare blir snus

Sammantaget uppgår skattesänkningen på snus till omkring 20 procent. I samma veva höjs skatten på cigaretter med nio procent. Enligt regeringen handlar det om att spegla de hälsofarliga effekterna av snus och cigaretter – där de senare anses vara betydligt mycket värre för hälsan. Markus Lindblad, kommunikationschef på snusåterförsäljaren Snusbolaget.se, välkomnar förändringen. De här skatteförändringarna kommer att gynna svenska snuskonsumenter och vi har stora förväntningar på att det här ska bidra ytterligare till att ännu fler slutar röka, säger Lindblad. Den metod de flesta använder för att sluta röka är nämligen snuset, fortsätter han. Vissa sänker – andra höjer" För flera av de vanligaste märkena motsvarar skattesänkningen omkring 55 kronor för en stock (ett tiopack) lössnus, enligt Snusbolagets uträkning. För portionssnus kan det det röra sig om mellan 20 och 30 kronors sänkning per stock. Samtidigt bestämmer varje leverantör sina egna priser – och att alla kommer att sänka priset är inte självklart. Det blir spännande för konsumenterna att se vad som faktiskt sker nu. Vissa sänker priserna fullt ut och vissa sänker en del. Andra höjer priserna. Men vi tar för givet att alla inom svensk handel kommer att följa efter, säger Markus Lindblad. Så kallat vitt snus och andra tobaksfria produkter omfattas inte av skattesänkningen. För cigaretter beräknas ett paket bli fyra kronor dyrare, enligt regeringen. Kritisk mot skattesänkning Samtidigt finns det hälsorisker med att snusa, bland annat påverkan på hjärta och kärl och höjt blodtryck. Forskning visar att även om snus är mindre skadligt än cigaretter så är det en förhöjd risk att dö i förtid om man använder sig av snus, säger Louise Adermark. Hon är beroendeforskare vid Göteborgs universitet och forskar bland annat om nikotinberoende. Det är synd att man väljer att sänka skatten på snus. Det finns en stor risk för beroende och som jag ser det behöver vi inte använda nikotinprodukter alls, säger Adermark.

Sverigebilden fortsatt stark

Sverigebilden fortsatt stark

I årets National Brands Index, som bedömer styrkorna i 50 nationsvarumärken, klättrar Sverige två placeringar – från plats tio till åtta. Bilden av Sverige verkar därmed ha återhämtat sig efter det senaste årets turbulens. – Den stora uppmärksamheten kring koranbränningar och Sveriges Natoprocess påverkade bilden, men vi ser nu att försämringar kan vara kortsiktiga om bilden av landet sedan tidigare är stark, säger Madeleine Sjöstedt på Svenska institutet. Landet som toppar listan Mest positiv är uppfattningen om Sverige i Tyskland och Kanada. Sämst är den, sett över en tioårsperiod, i Saudiarabien, Indien och Kina. Studien visar bland annat att Sverige har en tydlig profil, bland annat när det kommer till miljö- och klimatfrågan. Dessutom uppfattas Sverige som ett land med hög livskvalitet och jämlikhet. Det ses också som ett attraktivt land för handel, investeringar och turism. ”Sverigebilden är något som kungafamiljen och hovet dagligen arbetar med. Den är viktig för våra relationer i andra länder. Positivt att undersökningen visar att den har förbättrats och är stabil”, skriver det svenska hovet i en kommentar till TV4 Nyheterna. För andra året i rad är det Japan som toppar listan över världens starkaste nationsvarumärken. Tätt efter kommer Tyskland, Italien och Schweiz.

Handels och Enable inleder samarbete – ska hitta nytt kapital

Handels och Enable inleder samarbete – ska hitta nytt kapital

Utifrån sett kan det framstå som två ytterligheter. Å ena sidan elitskolan Handels i Stockholm som i 115 år fostrat ekonomer och kapitalister på jakt efter avkastning och på andra sidan det nu permanentade projektet Enable som är sprunget ur den svenska supporterrörelsen och som jobbat hårt för att med kunskap och forskning utbilda kring läktarkultur och föreningsdemokrati. Och nu ska de jobba ihop. – Syftet med samarbetet är att bygga kunskap. Både vi och Enable tror att det är viktigt med kunskap men även med debatt och diskussion. Det hoppas vi kunna bidra med. Framför allt om hur vi ska finansiera svensk fotboll och att hitta balansen mellan det kommersiella och det ideella, säger Martin Carlsson-Wall, professor och ansvarig för Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm. – Den svenska 51-procentsregeln är något unikt som både vi och Enable vill bevara, men vi ser att för att kunna vara konkurrenskraftig behöver man fundera mer på alternativa finansieringsbaser. Vill skydda föreningsdemokratin I en tid när kapital väller in i den internationella idrotten från riskkapitalistbolag, auktoritära stater och miljardärer står svensk idrott för en helt annan modell. I slutet av 1990-talet införde Riksidrottsförbundet 51-procentsregeln och skrev in den i sina stadgar. Det innebär att i den svenska idrottsvärlden har alltid den ideella föreningens medlemmar makten. Fortfarande finns det en klar majoritet för att behålla den modellen och när Enable och Handels inleder ett samarbete bygger det på att skydda 51-procentsmodellen och föreningsdemokratin samtidigt som man vill försöka hitta nya pengar till den svenska idrottsrörelsen. – Det är rätt vanligt att man ställer den här demokratiska modellen mot den kommersiella modellen. Vi menar med det här samarbetet att det finns ett mellanting, en hybrid. Det går att kombinera en 51-procentsmodell, en föreningsdemokratisk modell, som vi tror skulle kunna bli en internationell förebild, med en kommersiell utveckling, säger Filip Lundberg Verendel från Enable. – Enable är födda ur fotbollsrörelsen och brinner för att vi ska ha en medlemsdemokrati, vi ska lokalt förankrade fotbollsklubbar och idrottsföreningar och vi vill ha en levande läktarkultur. Ska vi orka stå emot det yttre trycket men även det inre trycket och ha en välmående fotboll och idrott måste vi investera i modellen. Då måste vi hitta nya resurser i rent krasst mer pengar, men också mer kunskap. Tror fotbollen kan engagera näringslivet Martin Carlsson-Wall är hoppfull att samarbetet ska ge upphov till ännu mer intresse för svensk idrott från företag som ser en väg att nå ut via föreningar och idrottare. – Största trenden i dag är hållbarhet och alla företag, små som stora, måste fundera på hur man förblir relevant på det lokala och internationella planet. Här tror vi att fotbollen och idrotten i stort har stora möjligheter att engagera näringslivet. Var ska pengarna komma ifrån? – Jag tror att de kommer från många olika källor. Till och börja med så skulle jag gärna se att svenska börsnoterade företag engageras. Historiskt så har många börsnoterade bolag varit stora sponsorer till svensk idrott, men på senare år ser vi kanske att deras sponsorinslag går någon annanstans. Här hoppas jag att en proaktiv och progressiv debatt ska göra att de kommer tillbaka.

Oron växer för våldet i galleriorna – men nya lösningar "helt fel väg"

Oron växer för våldet i galleriorna – men nya lösningar "helt fel väg"

Sedan dödsskjutningen på köpcentrumet Emporia 2022, har Svensk handels medlemmar allt mer övat personalen på att utrymma och söka skydd vid pågående dödligt våld. De har också tagit fram riktlinjer för att förbereda sig på och hantera skjutningar. Men att införa larmbågar och inpasseringskontroller i shoppingcenter, tror de inte på. – Vi tror att det är helt fel väg att gå och skicka helt fel signaler om att det hela tiden är farligt, på det sättet som det faktiskt inte är, säger Erik Mangen säkerhetsexpert Svensk handel. ”Kan inte vara rädd på jobbet” Inom loppet av fyra dagar har två skottlossningar skett – mitt bland människor inne på köpcentrum. Skjutningen i Sollentuna under onsdagsförmiddagen var den senaste i ordningen. – Man kan inte vara rädd på jobbet. Det krävs verkligen nu att vi krokar arm, arbetsgivare och vi som arbetstagarpart och ser vad vi kan göra för att säkra arbetsmiljön för våra medlemmar, säger Erik Mangen. ”Inte riktat mot handeln” Justitieminister Gunnar Strömmer (M) besökte under onsdagen Kungsbacka efter skjutningen på Kungsmässan i helgen. Han var där för att prata med poliser och butiksanställda.

– Vi har en brottslighet med ett våldskapital som används på ett allt mer hänsynslöst sätt när det gäller riskerna för helt oskyldiga. Vi ser nu på totalen att skjutningarna går ned, men riskerna för nya våldsspiraler ligger hela tiden och bubblar under ytan, säger justitieministern. Bara timmar före besöket kom larmet om dagens skjutning i Sollentuna. – Det här är ju ett samhälleligt misslyckande som vi ser när vi ser minderåriga springa runt med de här vapnen och skjuta på varandra. Det här är inte riktat mot handeln men blir skådeplatsen för det här, Erik Mangen.

Svensk Handel på YouTube

Scanna Rätt - Svensk Handel

Det är hög tid att fler blir medvetna om att fusk i självscanningen faktiskt är ett brott. Svensk Handel anordnar varje år ...

Svensk Handel på YouTube

Scanna Rätt - Svensk Handel

Det är hög tid att fler blir medvetna om att fusk i självscanningen faktiskt är ett brott. Svensk Handel anordnar varje år ...

Svensk Handel på YouTube

Scanna Rätt - Svensk Handel

Det är hög tid att fler blir medvetna om att fusk i självscanningen faktiskt är ett brott. Svensk Handel anordnar varje år ...

Svensk Handel på YouTube

Svensk Handel 2021

Filmen sammanfattar Svensk Handels verksamhetsår 2021 och visades på stämman den 9 maj 2022. Textad version.

Svensk Handel på YouTube

Handelsbilder - 125 år med Svensk Handel

Edward Blom berättar att Centrum för Näringslivshistoria har gjort en bok som heter handelsbilder - 125 år med Svensk Handel.

Svensk Handel på YouTube

Gustaf Hoffstedt – Varför Sverige ska privatisera landbaserade casinon

Gustaf Hoffstedt, återkommande Huddle-gäst och regelbunden Gambling Insider-bidragsgivare, pratar med Tim Poole om den planerade stängningen ...

The Huddle på YouTube

Topp 5: Största svenska företag

Se en kort video med intressanta fakta och fantastiska filmer om de fem största svenska företagen.

HirnGard på YouTube

Distriktsmetaller: Uran & Basmetallledare i Sverige | Nordic Funds & Gruvor 2024

När Europa tävlar för att säkra sin kritiska metallförsörjning utvecklar ett företag den näst största uranfyndigheten i ...

Stocks To Watch på YouTube

Svensk Handel i poddar

16. En förändrad handel: Hur våra beteenden och ny teknik påverkar var och hur vi handlar

Sättet vi shoppar på idag skiljer sig avsevärt från hur det var för bara 10 år sedan. E-handel, sociala medier och ett helt annat hållbarhetstänk har omöblerat spelplanen för både företag och konsumenter. I det här avsnittet träffar vi innovationschefen på Svensk Handel, Per Ljungberg, för att prata om hur vi handlar idag och utforska hur framtidens köpupplevelser kommer se ut.   De senaste åren har vi sett många exempel på varumärken som har blivit framgångsrika genom att skapa stora communities i sociala medier. Är det vägen framåt för företag som vill lyckas? Och hur bygger man kundlojalitet och engagemang när kraven på både social och miljömässig hållbarhet blir allt större?   “Det ska fortfarande vara lustfullt att shoppa. Annars får vi inte fler som vill handla hållbart. Vi ska inte få fler att inte vilja konsumera, utan vi ska få dem att konsumera på ett hållbart sätt. Och då måste vi göra det på ett sätt som är underhållande och lustfyllt.”  I avsnittet pratar vi också om hur det går för e-handeln och för våra butiker. Är butiksdöden nära eller kommer viljan att shoppa på fysiska mötesplatser ihop med andra alltid leva kvar?  Tack för att du lyssnar!  pengapeppen.se Pengapeppen på Youtube Pengapeppen på Instagram Pengapeppen på Facebook 

Per Geijer, Svensk Handel

I podden Sveriges säkerhetschefer möter vi landets säkerhetschefer för att belysa yrkesrollen nu och framöver.  I det här avsnittet träffar vi Per Geijer, säkerhetschef på arbetsgivar- och intresseorganisationen Svensk Handel, sedan tio år. Hans roll som säkerhetschef är lite ovanlig – den handlar inte bara om att stötta medlemsföretagen i deras säkerhetsarbete, utan till stor del om opinionsbildning. Per leder en säkerhetsavdelning på fyra personer som bland annat arbetar med bedrägerier, bluffakturor, Operativt Säkerhetscenter, Säkerhetsveckan, Varningslistan, Trygghetsbarometern och utbildningar. Själv har han en bakgrund som väktare men har också läst beteendevetenskap och bland annat forskat kring hot och våld i butiksmiljöer.  Enligt Per är det, som säkerhetschef, viktigt att ha en genuin förståelse för verksamhetens helhet. Och nu, menar han, är det hög tid att rusta sig inför det ”nya arbetslivet”.  Podden produceras av Företagsuniversitetet i samarbete med Aktuell Säkerhet, Secnet och Qnet.  

97. Per Ljungberg - VD Svensk Digital Handel: Utmaningar för Svensk e-handel just nu & hur du hanterar dessa

Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg gästar podden Framtidens E-Handel och delar med sig av hur man skalar en verksamhet. Vilka problem finns inom e-handel just nu? Och vad kan gamification göra för kundupplevelsen? Ta del av Pers tankar i detta avsnitt i Framtidens E-handel.Per berättar om vad som händer med e-handeln just nu i mitten av stormens öga med inflation, krig och supply chain, och vad vi kan lära oss av Kina. Han förklarar även vad som krävs för att ett brand ska vara superrelevant 2022, och vikten av networking. Per berättar slutligen om de hårda kraven på varumärken just nu, och vad vi kan förvänta oss av e-handeln framöver.Här hittar du Per:https://www.linkedin.com/in/per-ljungberg-a51b5262/  Följ Björn på LinkedInhttps://www.linkedin.com/in/bjornspenger/  Följ Framtidens E-handel på LinkedInhttps://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/  Besök vår hemsida & Instagramhttps://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/  Sponsorhttps://www.fmca.se/  Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

147. Per Ljungberg: Innovationschef Svensk Handel - Det här händer inom e-handel år 2023 & varför just Lyko, Asket och Axel Arigato blev nominerade till årets D-Award

Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg gästar podden Framtidens E-Handel och delar med sig av sina tankar kring e-handel 2023 och går igenom de 3 nominerade inför D Award.8:30 min - Sammansvetsningen mellan digital och fysisk handel.17:20 min - Djupdykning bland de nominerade för D Award. Vi börjar med Axel Arigato.25:00 min - Nästa vi fokuserar på är Lyko!33:15 min - Sist men inte minst får vi höra mer om Asket!44:00 min - Vad tror de kommer hända inom e-handeln 2023?Rösta i D Award här: https://dcongress.se/daward/ Här hittar du Per & Svensk Handel:https://www.linkedin.com/in/per-ljungberg-a51b5262/ https://www.svenskhandel.se/ Följ Björn på LinkedInhttps://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedInhttps://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida & Instagramhttps://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ Sponsorhttps://www.svenskhandel.se/  Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Svenska Handelsbanken, The Value of Book Value, and a Free Value Investing Course for Students - Ep 91

In this podcast, Vitaliy discusses his investment in Swedish bank Svenska Handelsbanken, and what makes their culture so unique. He then gives a short explanation on when book value works as a measure of intrinsic value, and why it often doesn't. Finally Vitaliy makes an announcement that should be of interest if you are a college student with a passion for value investing. You can read these articles online here: https://contrarianedge.com/svenska-handelsbanken-and-how-to-use-book-value/ and https://contrarianedge.com/free-value-investing-curriculum-for-college-students/ Disclosure: Read this before you buy your next stock   Sign up link-> https://imausa.com/signup-for-students/