Livräddarna minns Estonia: "De låg med ansiktet ner i vattnet"

Livräddarna minns Estonia: "De låg med ansiktet ner i vattnet"

Under lördagen hedras på många platser i landet de personer som miste livet i den tragiska fartygsolyckan. Besättningschefen och piloten Bo Lundström, narkosläkaren Liselotte Yregård och ytbärgaren Torbjörn Olsen är tre av dem som jobbade på helikoptern den där natten i september 1994. – Det första vi såg var en flotte som låg upp och ner. Det var flera stycken som drunknat under natten så det var elva kvar i flotten när vi kom fram, säger Torbjörn Olsen. Tillsammans tog de beslutet att fokusera på att rädda de liv som gick att rädda, stänga av känslorna och lita på den professionella kunskapen de hade sedan innan. – På platsen låg några människor med ansiktet ner i vattnet och några som gav tecken på att vara vid liv, säger Liselotte Yregård. Han hissades ner till flotten Torbjörn Olsen var den som hissades ner till människorna som låg i vattnet. – Skygglapparna kommer på, min uppgift var att få upp människorna till den här helikoptern, säger han. Väl på plats förstod varken Bo, Liselotte eller Torbjörn omfattningen utav katastrofen, det blev tydligt först ett tag efter att de kom i land. – Det var väl när vi satt på hotellet på kvällen och åt middag tillsammans som vi började reflektera ”vad är det vi varit med på för någonting?”, säger Bo Lundström. ”Hon såg ut som en ängel i vattnet” De va sex personer som visade livstecken och helikopterteamet lyckades rädda livet på alla. Men kvar finns för alltid minnena av de som inte överlevde. – Det var en ung kvinna som låg med ansiktet ner och såg ut som en ängel i vattnet med utslagna armar. Jag valde att vända bort blicken. Jag insåg att hennes ögon och ansikte vill jag inte ha på mina näthinnor i framtiden, säger Torbjörn Olsen.

Estonia-överlevande kräver ny utredning: "Det är självklart"

Estonia-överlevande kräver ny utredning: "Det är självklart"

– I en haveriutredning är det jätteviktigt att reda ut vad som hände och hur det hände. När man synliggör de frågorna kan man också se vem som var ansvarig. Förstår man hur och varför och vem som var ansvarig får vi en förklaring till katastrofen som vi kan leva vidare med. I dag finns det stora hål i de här delarna. Vi kräver att man tar avstånd från den tidigare rapporten, säger Sara Hedrenius. 51 svenskar överlevde M/S Estonias förlisning är den största fredstida fartygskatastrofen i nordiska farvatten och en av de dödligaste under 1900-talet. 989 personer – passagerare och besättning – befann sig ombord när katastrofen inträffade den 28 september 1994. 853 personer omkom. Av dem var 501 svenskar. Sara Hedrenius tillhör de 51 svenskar som överlevde.

En Novus-undersökning som Nyheterna gjort visar att en majoritet av svenskarna, 54 procent, inte vill se en ny utredning av katastrofen. Samtidigt visar en undersökning som gjorts av Infostat på beställning av Sara Hedrenius och en grupp överlevande att nära hälften av befolkningen, drygt 49 procent, inte anser att olycksorsaken är klarlagd. Som man frågar får man svar – Jag tänker att det är självklart – vem vill ha en ny utredning? Men frågar man i stället: Vet du varför Estonia sjönk, eller har du förtroende för hur myndigheterna har hanterat det här? Eller väcker frågan om olycksorsaken misstroende i vårt samhälle? Då får man andra svar, säger Sara Hedrenius.

De överlevande anser att det är viktigt för förtroendet för myndigheter, politiker och samhället i stort att en gång för alla försöka göra allt som är möjligt för att utreda olycksorsaken och ansvarsfrågan och att lärdomar kan dras som Sverige kan ha nytta av. De kan också uppleva att oklarheterna gör att ämnet undviks, till exempel i skolan.

– I skolan får eleverna lära sig allt om Titanic, att Titanic körde på ett isberg och sjönk. Det är svårare att prata om Estonia när ämnet omgärdas av så mycket misstankar och osäkerhet kring vad som är sant, säger Sara Hedrenius.

Mikael tog sista Estonia-bilderna – medan fartyget sjönk i månljuset

Mikael tog sista Estonia-bilderna – medan fartyget sjönk i månljuset

Visarna har stannat på två minuter över midnatt. Då föll väckarklockan i hytt 4217 i golvet och Mikael Öun vaknade av smällarna när Estonia fick första slagsidan. Nu, 30 år senare, pekar han på montern som står på Estonia-avdelningen på Vrak - Museum of Wrecks i Stockholm. – När jag vaknade förstod jag att jag måste ta mig upp och ut. Men klockan låg och blockerade dörren så jag stoppade den i fickan. Där låg även min kamera som jag la i andra fickan innan jag tog mig ut i korridoren. Tog sig till slut ut Korridorer och trappor hade då förvandlats till en dödsfälla med trappräcken som lossnade och människor som föll handlöst. Men Mikael lyckades ta sig ut. – Vi kom ut på fartygets livbåtsdäck och jag sätter på mig en flytväst. Det lutar så pass mycket att man får stå med en fot på däcket och en på hyttväggen. Och då sakta, majestätiskt, lägger sig fartyget på sidan och jag klättrar över relingen och går över fartygssidan ner mot botten, säger han. Den sista bilden Där i månljuset får Mikael tag i en fena som han håller sig fast i. Han ser ett fartyg längre bort och tar fram kameran som han har i fickan och smattrar iväg två blixtar i hopp om att de ska komma till undsättning. Bilderna har sedan spridits världen över som de sista bilderna från det sjunkande skeppet. – Man ser en person som sitter där. Och när jag tar andra blixten så tittar han mot mig. Fick ett helt liv Mannen på fotot är från Estland och är ytterligare en av 137 personer som överlevde. Efter att fotot togs tog Mikael beslutet att släppa taget om fenan och rutscha ner i det iskalla stormiga vattnet. Han överlevde mot alla odds och fick ett liv tillsammans med sin fru Marita och deras tre barn Maria, Martin och Madeleine. 30 år sedan Det är nu 30 år sedan Marita stod på Estlines terminal i Värtahamnen tillsammans med barnen som då var 4, 5 och 7 år, och fick veta att hennes man var en av de som överlevt. I en intervju som TV4 gjorde på morgonen den 28 september 1994 säger hon: – Han skulle ha kommit hem i morse. Jag har gråtit hela tiden, vi fick först beskedet att de inte hittat honom. Så plötsligt ropade de att jag skulle komma till kassa 4 och då sa de att han lever. Att han är på väg hem med Silja. Det är helt otroligt. Nu är Mikael och Marita Öun nyligen pensionerade och är morföräldrar till tre barnbarn. För Mikael är katastrofnatten bearbetad men vissa frågor släpper aldrig taget. – En del minnen bleknar. Andra poppar upp. Frågan är om det var någonting konstigt som hände som inte får komma fram eller om det bara är en helt vanlig olycka, att man körde sönder fartyget och det sjönk, säger Mikael. Förmådde handla Han har också reflekterat över varför just han överlevde när så många dog. – Jag hade väl tur, speciellt när jag rutschade över fartygssidan och inte slog ihjäl mig mot något. Och att jag hamnade i en hyfsat bra livflotte. Men sen är det väl också att jag förmådde att handla hela tiden, att jag hittade ett nästa steg i fartyget och tog mig ut.

17-åriga dottern Linda kom aldrig hem igen efter välgörenhetsresan

17-åriga dottern Linda kom aldrig hem igen efter välgörenhetsresan

Det var på morgonen den 28 september som det knackade på dörren, deras dotter Linda var en av de som saknades efter att Estonia förlist. Först kom chocken och ilskan, sedan förnekelsen. – Det tog väldigt lång tid innan vi förstod att det hade hänt, ofta greps man av ett hopp om att det inte skulle vara sant, men tillslut var det ju så, säger Lise-Marie Burman. Välgörenhetsresa 17-åria Linda var på en välgörenhetsresa till Estland och hon var en av fem elever på Malgomajskolan i Vilhelmina som dog, även två lärare och rektorn på skolan omkom ombord på Estonia när katastrofen skedde. Ulla-Britt Granberg som var diakon i kyrkan såg till att alla anhöriga snabbt fick möjlighet att träffas. – Närhet, värme och vätska, det är det som behövs. Jag tänkte att de ska vara här, vi kunde inte åka ut till alla, de bodde i Storuman, Saxnäs och Fredrika. Det var det bästa som hände, att vi fick vara tillsammans och gråta, säger Ulla-Britt Granberg. Kropparna måste bärgas För Lise-Marie och hennes man Karl bestod de första åren av att bråka med myndigheterna. De och många andra anhöriga ville att kropparna efter deras nära och kära skulle bärgas. – Vi bråkade med de högre gubbarna i regeringen och det gav mig kraft att fortsätta, för hade vi inte fått upp Linda så hade vi i alla fall vetat att de hade försökt, men de gjorde ingenting... Det var ett svek, säger Lise-Marie och fortsätter: – Och när vi upptäckte att det inte gav något resultat, då bestämde vi oss för att sluta. Nu måste vi börja leva, och börja känna glädje i livet. Alla kände alla – Man märkte ju att alla kände alla. Man kände barnen, föräldrarna, hade kanske haft en lärare i skolan. Alla var påverkade och jag blev som en liten motor i det hela, säger Ulla-Britt Granberg, som ända fram till för fem år sedan anordnade minnesstunder vart femte år för de drabbade familjerna. Lindas mamma Lise-Marie tror att det nån gång kommer fram vad som egentligen hände den där natten, vad som gjorde att färjan sjönk så snabbt. – Men vi tänker inte på det så ofta, man måste gå vidare, absolut, säger hon.

Estonia på YouTube

Nya filmer från Estoniavraket motbevisar teorin

Dykningar på havsbotten där Estonia förliste bekräftar att räcket till bogrampen inte skildes från fartyget med mankraft.

Aftonbladet på YouTube

Hör nödanropet från Estonia: ”Mayday, mayday” – 30 år sedan katastrofen

Klockan 00.22 svensk tid sänder M/S Estonia ut det första nödanropet. Hör radiokontakten mellan färjorna i Östersjön natten den ...

Aftonbladet på YouTube

Estonia Och Myterna [Estonia & the Myths] | Vetenskapens Värld Dokumentär | HD

estonia #conspiracytheories #accident Vad var det egentligen som hände när Estonia sjönk? En uppmärksammad ...

FILMNERDEN på YouTube

Estonia - Daniels vittnesmål från hytt 1027

I den här videon går jag igenom Daniels vittnesmål. Han befann sig i hytt 1027 på däck 1 tillsammans med Yasmina. Han blev ...

Estoniaveckan på YouTube

Estonia i poddar

Sinking of the MS Estonia Pt. 1

In September of 1994, the MS Estonia was en route from Tallinn, Estonia to Stockholm, Sweden when it hit rough seas and sank, claiming 852 lives. An official investigation blamed the accident on the vessel’s bow visor breaking off. But passengers who survived the tragedy tell a different story. Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

Estonia | Ep 1 | Mayday

Please note this podcast contains distressing content. In the first episode of The Secret History of the Estonia, investigative journalist Stephen Davis hears remarkable eyewitness accounts from four survivors of the tragedy.   The Estonia sets sail from Tallinn port on the 27th September 1994, heading across the Baltic Sea to Stockholm. It’s a routine crossing for the passengers and crew. But in the middle of the night the ferry suddenly starts taking on water. There’s a raging storm outside and the ship is sinking fast. It’s a question of life and death for all those on board. Episodes released for free every Monday from 9th January 2023. To listen to the entire series without adverts, subscribe to the Crowd Stories channel on Apple Podcasts.  Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and sound design: Rory Auskerry Additional material courtesy of Getty. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Sinking of the MS Estonia Pt. 2

After the shipwreck, many rumors swirled about how the MS Estonia came to sink in the Baltic Sea. Some believe one of the captains, assumed dead, is still alive, trying to avoid accountability. Others think the cruise ferry was used to smuggle military equipment. But perhaps the biggest question surrounding this tragedy: Did the Accident Commission lie about what caused the vessel to sink? Learn more about your ad choices. Visit podcastchoices.com/adchoices

Estonia | Ep 7 | A new discovery

In 2020 some shocking new evidence came to light that changed the entire course of the Estonia investigation. Stephen meets the journalists behind this important discovery, and reveals what happened as a result. Please note this podcast contains distressing content. Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and Sound Design: Rory Auskerry Additional material courtesy of Discovery+ from ‘Estonia: The Discovery That Changes Everything’ Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Estonia | Bonus Episode | UPDATE - and Stephen answers your questions

In this bonus episode, Stephen shares a recent update in the investigation into the sinking of The Estonia. He also answers some questions from listeners, delving even deeper into the story. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Estonia | Ep 8 | Fallout

Stephen draws together everything he’s learned during his investigation and examines the key theories behind what happened to the Estonia. Survivors and family members of victims reveal the ongoing human impact of the tragedy. Please note this podcast contains distressing content. Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and Sound Design: Rory Auskerry Studio recording: Luis Rodriguez at Sonic Space Lab Music Research and production support: Robert Wallace, Louisa Adams, Thea Carley and Lisa Hanley Voiceover: Johan Lindquist and Liivika Hanstin Translations: William Sleath Additional material across the series courtesy of Discovery+, Getty, Sveriges Radio, TV3 New Zealand. This is a Crowd Stories podcast. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Estonia | Ep 4 | To salvage or not to salvage

The authorities must decide how to deal with the disaster. Will they choose to salvage the ship and the victims? Stephen speaks with campaigners who have dedicated many years to uncovering the truth behind the sinking. Please note this podcast contains distressing content. Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and Sound Design: Rory Auskerry Voiceover: Johan Lindquist Additional material courtesy of Discovery+, from 'Estonia, The Discovery That Changes Everything'. To listen to the entire series without adverts, subscribe to the Crowd Stories channel on Apple Podcasts. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Estonia | Ep 5 | Secrets and spies

Stephen reveals what led him to start investigating the Estonia mystery. The trail leads him back to the Cold War and to a backdrop of secrets and spies. Please note this podcast contains distressing content. Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and Sound Design: Rory Auskerry Additional material courtesy of TV3, New Zealand Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Estonia | Ep 6 | Shipwreck investigations

In this episode Stephen delves into the high stakes world of shipwreck investigations. We meet two key players in the history of the Estonia inquiries, and hear about the flaws in previous investigations. Please note this podcast contains distressing content. Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and Sound Design: Rory Auskerry Additional material courtesy of Getty Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Estonia | Ep 3 | Counting the cost

In the days after the sinking, the scale of the tragedy becomes clearer. But why does mystery still surround the survivors list? What happened to the missing crew? Stephen speaks with family members of victims, still dealing with the effects of the disaster to this day. Please note this podcast contains distressing content. To listen to the entire series without adverts, subscribe to the Crowd Stories channel on Apple Podcasts. Presenter: Stephen Davis Producer: Samantha Psyk Mixing and Sound Design: Rory Auskerry Voiceover: Johan Lindquist and Liivika Hanstin Additional material courtesy of Discovery+, from Estonia, the Discovery that Changes Everything. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Flight 149 | Ep 1 | Take-off

Listen to the whole series ad-free now by subscribing to the Crowd Stories channel on Apple Podcasts. When Flight 149 departed London Heathrow on 1 August 1990, the passengers and crew had no idea of the trauma that lay ahead. A routine stopover in Kuwait turned into a hostage crisis. Hear from the hostages themselves as they recall the horrifying realisation that their holiday had taken a very dark turn. Journalist Stephen Davis delves into what's been dubbed one of the biggest cover ups in modern history. Episode one of nine. Please note this episode contains references to violent sexual assault. British Airways gave us the following statement: "Our hearts go out to all those caught up in this shocking act of war just over 30 years ago, and who had to endure a truly horrendous experience. The records (released by the Government last year) confirmed British Airways was not warned about the invasion." The Foreign Office released a statement in 2021 that said: “On 1 of August the British Embassy in Kuwait told the local British Airways office that while flights on 1 August should be safe, subsequent flights were inadvisable”. It then repeated a previous statement to say: “the Government at the time did not attempt in any way to exploit the flight by any means whatever”. Coming January 2023: The Secret History of The Estonia. A tale of secrets, smuggling and spies and why 852 people died on a ferry. Stephen investigates the mystery behind Europe's worst peacetime shipping disaster since the Titanic. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Coming Soon: The Secret History of the Estonia

Coming soon - The Secret History of the Estonia. A tale of secrets, smugglers and spies and how 852 people died on a ferry.  From the team behind The Secret History of Flight 149, journalist Stephen Davis investigates the tragic sinking of the passenger ship The Estonia, uncovering a mysterious trail that leads back to the Cold War. Episodes released weekly from January 9th 2023, with the whole series available ad-free on the Crowd Stories channel on Apple Podcasts. You can also listen ad-free on Amazon Music.  Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

98 - The Geopolitics of Estonia

Estonia has one of the most impressive economic transformations anywhere on the planet, gaining independence from the USSR and completely overhauling its entire institutional base. While most of the post-Soviet states experienced slow growth and economic stagnation, Estonia instead grew rapidly and became the 'Startup Capital of Europe'. However, while Estonia celebrated its economic successes, cultural issues began bubbling just under the surface, setting the stage for a series of tough decisions to be made by Tallinn today. Will Estonia be able to maintain this level of growth? Will the language laws backfire? And will Sweden and Finland's entry into NATO completely change the defence dynamic within the Baltic states? We ask our panel of experts. - Elisabeth Braw (AEI) - Marko Mihkelson (Chair of Estonian FA Comm) - Steven Pifer (Stanford) Intro - 00:00 PART 1 - 04:21 PART 2 - 19:32 PART 3 - 36:06 Outro - 1:00:09 Follow the show on @TheRedLinePod Follow Michael on @MikeHilliardAus For more information, please visit - www.theredlinepodcast.com

112. Estonia. Sprängdes fartyget?

Vi i panelen ser delar av kommissionens rapport och kommenterar därefter. År 2023 kommer Haverikommissionen att göra nya dykförsök på Estonia. Vad innebär detta uppdrag? Av en händelse fick vi tag i delar av rapporten som rör upphandlingen av nya dykningar på Estonia. Rapporten tar vi upp i dagens panel, med fyra personer som länge har granskat hela affären om Estonias förlisning. I dag har vi en person som dykt på Estonia. Vi har en person som Säpo plockade in för s.k. hot mot den socialdemokratiske riksdagskvinnan och den som var ansvarig för delar av mörkläggningen av hela affären Estonia, Ines Uzman. En annan person som ingår i denna panel visar på likheter mellan affären Estonia med historiska händelser, med start från år 1950 och framåt (Catalina-affären, DC 3-an, Kemikalieskandaler och till slut Palmeutredningen). Kan hela Estoniaaffären vara ett verk av NATO-länder och "högre makter"? Individer som är med i panelen: 1. Håkan Bergmark 2. Tage Tuvheden 3. Ulf Bejerstrand 4. Thomas Gjutarenäfve Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Flight 149 | Ep 2 | Stranded

The Flight 149 passengers and crew are now stranded in war-torn Kuwait. Tanks surround their hotel, and soldiers have set up camp in the basement. But could the hostages smuggle themselves to safety?  British Airways gave us the following statement: "Our hearts go out to all those caught up in this shocking act of war just over 30 years ago, and who had to endure a truly horrendous experience. The records (released by the Government last year) confirmed British Airways was not warned about the invasion." The Foreign Office released a statement in 2021 that said: “On 1 of August the British Embassy in Kuwait told the local British Airways office that while flights on 1 August should be safe, subsequent flights were inadvisable”. It then repeated a previous statement to say: “the Government at the time did not attempt in any way to exploit the flight by any means whatever”. Coming January 2023: The Secret History of The Estonia. A tale of secrets, smuggling and spies and why 852 people died on a ferry. Stephen investigates the mystery behind Europe's worst peacetime shipping disaster since the Titanic. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

AT#789 - Travel to Estonia

Hear about travel to Estonia as the Amateur Traveler talks to Betty Reed from BettyReedWrites.com about her recent trip to this Baltic country.

Flight 149 | Ep 3 | Abandoned

The hostages are faced with the impossible decision of whether to follow the official advice and stay in a hotel occupied by the Iraqi army, or risk everything to make a run for it. The Captain calls a secret meeting of his crew, but has he left it too late to escape? This episode contains descriptions of graphic violence. British Airways gave us the following statement: "Our hearts go out to all those caught up in this shocking act of war just over 30 years ago, and who had to endure a truly horrendous experience. The records (released by the Government last year) confirmed British Airways was not warned about the invasion." The Foreign Office released a statement in 2021 that said: “On 1 of August the British Embassy in Kuwait told the local British Airways office that while flights on 1 August should be safe, subsequent flights were inadvisable”. It then repeated a previous statement to say: “the Government at the time did not attempt in any way to exploit the flight by any means whatever”. Coming January 2023: The Secret History of The Estonia. A tale of secrets, smuggling and spies and why 852 people died on a ferry. Stephen investigates the mystery behind Europe's worst peacetime shipping disaster since the Titanic. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Flight 149 | Ep 4 | Human Shields

The hostages have now become human shields – scattered at strategic locations across Iraq and Kuwait. They have been put in the line of fire and are living in constant fear of being bombed. When food supplies run dangerously short, they are forced to take drastic measures...  British Airways gave us the following statement: "Our hearts go out to all those caught up in this shocking act of war just over 30 years ago, and who had to endure a truly horrendous experience. The records (released by the Government last year) confirmed British Airways was not warned about the invasion." The Foreign Office released a statement in 2021 that said: “On 1 of August the British Embassy in Kuwait told the local British Airways office that while flights on 1 August should be safe, subsequent flights were inadvisable”. It then repeated a previous statement to say: “the Government at the time did not attempt in any way to exploit the flight by any means whatever”. Coming January 2023: The Secret History of The Estonia. A tale of secrets, smuggling and spies and why 852 people died on a ferry. Stephen investigates the mystery behind Europe's worst peacetime shipping disaster since the Titanic. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Coming Soon (Trailer)

Coming soon - The Secret History of the Estonia. A tale of secrets, smugglers and spies and how 852 people died on a ferry.  From the team behind The Secret History of Flight 149, journalist Stephen Davis investigates the tragic sinking of the passenger ship The Estonia, uncovering a mysterious trail that leads back to the Cold War. Episodes released weekly from January 9th 2023, with the whole series available ad-free on the Crowd Stories channel on Apple Podcasts. You can also listen ad-free on Amazon Music. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Flight 149 | Ep 5 | Separated

The US Embassy finds itself under siege. As the international pressure on Saddam Hussein intensifies, he makes a sudden announcement that creates a dilemma for many of the human shields. British Airways gave us the following statement: "Our hearts go out to all those caught up in this shocking act of war just over 30 years ago, and who had to endure a truly horrendous experience. The records (released by the Government last year) confirmed British Airways was not warned about the invasion." The Foreign Office released a statement in 2021 that said: “On 1 of August the British Embassy in Kuwait told the local British Airways office that while flights on 1 August should be safe, subsequent flights were inadvisable”. It then repeated a previous statement to say: “the Government at the time did not attempt in any way to exploit the flight by any means whatever”. Coming January 2023: The Secret History of The Estonia. A tale of secrets, smuggling and spies and why 852 people died on a ferry. Stephen investigates the mystery behind Europe's worst peacetime shipping disaster since the Titanic. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices

Flight 149 | Ep 6 | Powerless

What must it have felt like to be a child hostage? Stephen hears the remarkable tale of one of the youngest captives, and also asks how the Flight 149 family members left behind coped with the ordeal. British Airways gave us the following statement: "Our hearts go out to all those caught up in this shocking act of war just over 30 years ago, and who had to endure a truly horrendous experience. The records (released by the Government last year) confirmed British Airways was not warned about the invasion." The Foreign Office released a statement in 2021 that said: “On 1 of August the British Embassy in Kuwait told the local British Airways office that while flights on 1 August should be safe, subsequent flights were inadvisable”. It then repeated a previous statement to say: “the Government at the time did not attempt in any way to exploit the flight by any means whatever”. Coming January 2023: The Secret History of The Estonia. A tale of secrets, smuggling and spies and why 852 people died on a ferry. Stephen investigates the mystery behind Europe's worst peacetime shipping disaster since the Titanic. Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices