En av världens mest kända logotyper fasas ut i samband med att Twitter byter namn. Förändringen är ett sätt att visa handlingskraft i den nya konkurrensen, men kan få användare att snegla på andra plattformar, säger experter till Omni Ekonomi. – Att byta både namn och logga är en omfattande och kostsam övning [...] Risken finns att lojala användare inte ser nyttan med skiftet, säger Anna-Karin Lingham, varumärkesexpert på Lingham Enterprise. Eva Ossiansson, varumärkesforskare vid Göteborgs universitet, menar att den nya symbolen X kan ge helt andra andra associationer innan det fylls med nya, ”såsom att kryssa över, att avsluta, att skicka en felsignal”. ”Twitter förknippas med sin väl inarbetade fågel som symbol. Att ersätta denna med ett X är en markering där ägaren vill visa på något nytt och att de värden som tidigare förknippats med fågeln inte ses som betydelsefulla. I de flesta fall brukar ett inarbetat värde ses som något positivt, men om man vill skapa andra associationer och värden kan symbolen i sig bli en del av det arbetet. Elon Musk vill skapa ett eget varumärke som förknippas med honom själv i större utsträckning.” ”Det är både rätt och fel. Fel att byta ut en av världens mest kända logotyper. Rätt om han vill ta avstånd från det som gamla Twitter stod för och att detta är något helt nytt.” ”Twitter är ett välkänt och inarbetat varumärke. Loggan med en fågel är nära kopplad till varumärkesnamnet. Twitter = kvittra. Namnet har också genererat nya ord, såsom att skicka en ’tweet’ och att ’twittra’. Ett X kan ge helt andra associationer innan det fylls med nya, såsom att kryssa över, att avsluta, att skicka en felsignal. Att byta både namn och logga är en omfattande och kostsam övning. Det behövs massiv information och marknadsföring för ett så inarbetat varumärke. Risken finns att lojala användare inte ser nyttan med skiftet. Att bara byta logga och behålla namnet känns ologiskt, eftersom kopplingen mellan logga och namn då försvinner.” ”Om målet är att skapa helt nya associationer och ett nytt varumärkeslöfte, nå andra eller nya målgrupper. Då kan detta vara ett sätt att göra det på.” ”Om man vill förmedla att värdena som företaget och varumärket stod för har ändrats så är detta ett sätt att signalera detta. Det hjälper också till att skapa uppmärksamhet och medvetande om att förändring är på gång. Om varumärket ingår i ett större sammanhang, en varumärkesportfölj eller ett ägarimperium vill man ibland skapa en röd tråd i portföljen, vilket kan vara fördelaktigt på längre sikt.” ”Konkurrensen har ökat via Metas Twitter-utmanare Threads, där mängder av Instagram-användare lätt kan öppna ett konto. Förändringen kan vara ett sätt att hålla varumärket synligt, aktivt och visa handlingskraft i den nya konkurrensen. Det kan också finnas andra långsiktiga fördelar, såsom att skapa en helhet med flera tjänster under samma namn och logga.” ”Den bas av trogna användare som har nyttjat Twitter kan vid en varumärkesförändring finna en ny och intressantare plattform när konkurrenter kommer in på marknaden samtidigt som Elon Musk har skapat en osäkerhet kring Twitters varumärkeslöfte och vad det står för i en kommande X-skepnad.” ”Den första fördelen man tappar är kännedom och kunskap, den andra fördelen som riskerar att gå förlorad eller blekas är de positiva associationer man medvetet eller omedvetet hade till Twitter.” ”Ett inarbetat varumärke har ofta ett försprång, både kring kännedom, associationer och kring tekniska lösningar och erfarenhet av marknaden. En möjlighet är att ta tillvara det nya marknadsläget genom att lansera nya kundorienterade funktioner i appen samtidigt som loggaskiftet sker. Då kan den positiva utvecklingen få mer fokus, uppmärksamhet och gillande. Skiftet av logga hamnar mer i skuggan eller blir en naturlig och logisk del av utvecklingen.” ”Det är i regel inte en så bra idé. En logotyp skall tydligt kunna kopplas till ett varumärkeslöfte och något som kommer att representera varumärket över en längre tid. Användarna kan ge input i den processen, men det kan också uppstå besvikelser och felaktiga förväntningar på en dylik process och symbol.” ”Att involvera användarna brukar skapa engagemang i varumärket vilket kan stärka lojalitet, men också få användare att visa sitt engagemang för andra. Detta i sin tur kan skapa både uppmärksamhet och positiva associationer. Att låta användarna vara delaktiga i design av logotyp eller reklam kan också vara ett sätt att signalera att det är en dubbelsidig relation där användarna har makt att påverka plattformen och varumärket både vad gäller innehåll och värderingar. Jag tolkar den nya riktningar för Twitter att vara i linje med detta.” ”Att involvera kunder i förändringar är ofta ett smart drag. Förändring kan ske snabbare och enklare när kunden redan är informerad och delaktig. Det tycks dock som ett steg saknas i det här fallet för att behålla kundlojaliteten på kort sikt, nämligen att involvera kunderna i skiftet av logga från fågel till X. Risken finns att responsen kring design av loggan blir svag och oengagerad, om kunderna inte har fått möjlighet att påverka utfasningen av fågeln.” Inflation, högre räntor och stora börsrörelser. Hur stor avkastning vågar vi räkna med ett år som detta? Vilka fällor ska man undvika på börsen? Och inom vilka sektorer finns vinnare? Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att navigera marknaderna. Nu får alla Omniläsare chansen till en klok investering – testa Omni Ekonomi i två månader för endast 49 kronor (spara 269 kronor).