Indragna nattåg väcker ilska – tiotusentals namn på protestlista
Linnea Granqvist är en flitig tågresenär och när hon fick höra att nattågen mellan Göteborg och Umeå och Göteborg och Jämtland ska läggas ner startade hon en protestlista. På en vecka har 60 000 människor skrivit under. – Jag är egentligen inte förvånad över uppslutningen. Det här är en jätteviktig fråga för oss som bor i Jämtland och övriga Norrland, säger hon. Trafikverket har gett SJ i uppdrag att driva nattågstrafiken mellan södra Sverige och Norrland men SJ lägger nu ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå samt mellan Göteborg och Åre/Duved. SJ: Fortsatt bra tillgänglighet Tågbolaget motiverar beslutet med att dessa avgångar inte är lönsamma att driva. För att kunna fortsätta krävs en ny upphandling på sträckorna från Trafikverket. Men enligt myndigheten är det inte aktuellt just nu. – Med det uppdrag vi har så ska vi skapa en grundläggande tillgänglighet i Norrland och i alla delar av landet. Men vi ser inte att en grundläggande tillgänglighet att kunna ta sig till alla olika orter utan att man behöver byta i Stockholm för att ta sig vidare. Men vi tycker fortfarande att det är en bra tillgänglighet, säger Lennart Kalander, chef nationell planering på Trafikverket. Hoppas protestlista kan rädda nattågen Infrastrukturminister Andreas Carlson säger till TV4 Nyheterna att han inne på samma linje som Trafikverket, alltså att svensk järnvägstrafik ska drivas på sträckor där det är lönsamt. Linnea Granqvist tycker inte att det argumentet håller och kommer att fortsätta sina protester. Om några veckor ska hon lämna över protestlistan till infrastrukturministern. – Jag hoppas verkligen att detta får effekt och att det kan rädda kvar nattågen, säger hon.
Linnea Granqvist är en flitig tågresenär och när hon fick höra att nattågen mellan Göteborg och Umeå och Göteborg och Jämtland ska läggas ner startade hon en protestlista. På en vecka har 60 000 människor skrivit under. – Jag är egentligen inte förvånad över uppslutningen. Det här är en jätteviktig fråga för oss som bor i Jämtland och övriga Norrland, säger hon. Trafikverket har gett SJ i uppdrag att driva nattågstrafiken mellan södra Sverige och Norrland men SJ lägger nu ner nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå samt mellan Göteborg och Åre/Duved. SJ: Fortsatt bra tillgänglighet Tågbolaget motiverar beslutet med att dessa avgångar inte är lönsamma att driva. För att kunna fortsätta krävs en ny upphandling på sträckorna från Trafikverket. Men enligt myndigheten är det inte aktuellt just nu. – Med det uppdrag vi har så ska vi skapa en grundläggande tillgänglighet i Norrland och i alla delar av landet. Men vi ser inte att en grundläggande tillgänglighet att kunna ta sig till alla olika orter utan att man behöver byta i Stockholm för att ta sig vidare. Men vi tycker fortfarande att det är en bra tillgänglighet, säger Lennart Kalander, chef nationell planering på Trafikverket. Hoppas protestlista kan rädda nattågen Infrastrukturminister Andreas Carlson säger till TV4 Nyheterna att han inne på samma linje som Trafikverket, alltså att svensk järnvägstrafik ska drivas på sträckor där det är lönsamt. Linnea Granqvist tycker inte att det argumentet håller och kommer att fortsätta sina protester. Om några veckor ska hon lämna över protestlistan till infrastrukturministern. – Jag hoppas verkligen att detta får effekt och att det kan rädda kvar nattågen, säger hon.