Larm om rök på flygplan på Landvetter

Larm om rök på flygplan på Landvetter

Räddningstjänsten larmades om rökutveckling på ett plan som landat på Landvetter flygplats. Enligt Swedavia var det instrumenten som visade på rök i ena motorn – men det visade sig inte stämma. – Räddningstjänsten har varit på plats och konstaterat att det varken är rök, brand eller annan typ värme, säger Peter Wärring, pressansvarig på Swedavia.

Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"

Taxiförare strejkar på Arlanda: "Jobbar 60-70 timmar för slavlöner"

I ett pressmeddelande skriver Taxiunionen att man kommer strejka från körningar, till och från Arlanda flygplats, varje måndag med start den 21 oktober. Fackförbundet kräver att serviceavgiften sänks från 25-35 procent till 15 procent och att förarna blir sedda som avtalspartner i frågor som direkt påverkar deras arbete. – Syftet idag är att förmå Swedavia att göra något åt Uber och Bolt här på Arlanda. Vi går back varje dag i princip. Många har inget val, de har bara sitt taxikort och inga andra kompetenser, säger Nasar Khan, ordförande i Taxiunionen. Redan 2022 protesterade förare mot appbolagen. Även då krävde man att företagen skulle höja priserna och sänka sin procentandel. – Vi har gjort beräkningar, och vi behöver göra 80 procent fler körningar för att få någorlunda samma lön som en vanlig taxiförare, säger John van Dinther, styrelseledamot i Taxiunionen. – Vi jobbar 60 till 70 timmar i veckan för slavlöner. Sover i bilen Taxiunionen har 1200 medlemmar, och de allra flesta kör för Uber eller Bolt. För en körning tar Uber en avgift på 35 procent av de som är anslutna till företaget. Bolts avgift ligger på 25 procent. Många av företagens förare har heller inget annat val än att köra taxi förklarar företrädare för Taxiunionen. Och de har dessutom investerat i bil, företag och utbildning för att kunna köra. – För de som är beroende av det, är det modernt slaveri. Man hittar dem i bilen där de ligger och sover. Det kan hända att de tar en break på vägen bara för att vila upp sig lite och sedan fortsätta igen, säger John van Dinther. Oansvarigt Nasar Khan tycker det är oansvarigt av Swedavia, som statlig bolag, att tillåta att Uber och Bolt kör till och från flygplatsen under rådande villkor. – De (Uber och Bolt reds. anm.) kan kringgå reglerna eftersom vi är anställda genom egna företag och inte direktanställda. Vi har fått nog, vi klarar oss inte längre och politikerna måste göra någonting, säger Nasar Khan. Svaret från Bolt TV4 Nyheterna har sökt Uber och Bolt för en kommentar och får ett skriftlig svar från Bolt: ”De ökande kostnaderna och krympande marginalerna är en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förståelse för att förare vill maximera sin intjäning. Under hösten har vi höjt priserna i Stockholm, och nyligen även på Arlanda, för att möta dessa utmaningar.” skriver Jens Öhgren, senior PR manager. Öhgren skriver att taxiförarnas intäkter är ”i paritet med, eller något bättre än de fast lönerna i taxiavtalet”. Han tar också upp att Taxiunionen har den egna taxiappen Fair. ”Vi strävar alltid efter en öppen och konstruktiv dialog med alla våra partners. Dock försvåras möjligheterna till dialog med Taxiunionen då de driver en konkurrerande taxiapp, vilket begränsar diskussionerna kring priser och avgifter.”

Flygplan körde på räv – tvingades landa på Arlanda

Flygplan körde på räv – tvingades landa på Arlanda

Varningslarmet kom in strax efter 8 på måndagsmorgonen. – Det är ett passagerarplan som har kört på en räv vid starten, säger Fredrik Hilmersson, ledningsoperatör Stockholms brandförsvar. Flygplanet, ett litet privat passagerarplan, landade på Arlanda vid 8.30 och räddningstjänst fanns på plats för att bistå. – Jag kan bekräfta att planet har landat och att det gick bra, säger Ellen Laurin, biträdande presschef på Swedavia. – Nu kommer vi att titta närmare på exakt vad som har hänt utifrån våra rutiner, säger hon. Händelsen ska inte påverka övrig flygtrafik.

Trafiken på Arlanda stoppad efter drönarlarm i natt

Trafiken på Arlanda stoppad efter drönarlarm i natt

Minst fem flygplan fick i natt dirigeras om till Skavsta flygplats i Nyköping och Landvetter i Göteborg efter larmet. Fyra drönare, av varierande storlek, observerades vid 01-tiden och flygplatsen stängdes av omedelbart. Vid 03.30-tiden återupptogs trafiken. – Allt ska vara som vanligt, flygplanen både lyfter och landar här på Arlanda. Enligt Swedavia ska det här inte leda till några förseningar under dagen, säger TV4 Nyheternas Kristin Stein på plats. Polisen har inlett en förundersökning om flygplatssabotage och brott mot skyddslagen. Även Försvarsmakten och Luftfartsverket har kopplats in.

"Sänkta biljettpriser" när flygskatten avskaffas

"Sänkta biljettpriser" när flygskatten avskaffas

Drygt två veckor före höstbudgeten presenteras kommer regeringen och Sverigedemokraterna med en nyhet. Flygskatten tas bort från och med den 1 juli 2025. Det meddelar statsminister Ulf Kristersson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) och Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg på en gemensam pressträff. – Vi gör det för att främja flygtrafiken i hela landet och därmed förbättra tillgängligheten i hela landet. Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Linda Lindberg. Så mycket billigare blir det att resa Flygskatten har dragit in skatteintäkter på cirka 1,8 miljarder kronor om året och infördes 2018. Beroende på hur lång resan är så har den skatten inneburit ett påslag. TT skriver att det inom Europa har handlat om 76 kronor utifrån årets skattesats medan resor till USA har det blivit en skatt på 315 kronor. Om du i stället har åkt till Thailand till exempel så har det kostat 504 kronor per passagerare. – En resa inom Sverige kommer att landa på 82 kronor lägre per passagerare, säger Linda Lindberg på pressträffen. – Det här är jätteviktigt för många företag och stora delar av näringslivet – att vi kan behålla flyglinjer. Det är också så att det är en minoritet av länder inom EU som har en flygskatt. Det ger Sverige en jättetuff konkurrensnackdel, säger Ebba Busch. Välkomnar beskedet Swedavias vd Jonas Abrahamsson välkomnar förslaget. – Flygskatten har hämmat svensk flygtillgänglighet, konkurrenskraft och tillväxt. Dessutom har den hämmat den nödvändiga klimatomställningen genom att slå blint oavsett vilket bränsle man har i tanken. Nu behövs en bred kraftsamling kring hur vi säkrar ett konkurrenskraftigt och hållbart flygande. Styrmedel finns på EU-nivå och nu behöver vi i Sverige främja innovation och effektiva verktyg, säger han till TV4 Nyheterna.

Dyrt dricksvatten på Arlanda när gamla regler återinförs

Dyrt dricksvatten på Arlanda när gamla regler återinförs

Jämförelsesajten Zmarta har gått igenom priserna på vatten efter säkerhetskontrollen. Resultatet visar att flygplansvattnet är betydligt dyrare än annat vatten. På restauranger får man slanta upp 38 kronor i snitt. Snabbköpen är lite billigare med ett snittpris på 34 kronor. – Det är ett påslag på mellan 25 och 150 procent jämfört med att handla inne i stan, lite beroende på vad man jämför med, säger Ola Söderlind som är hushållsekonom på Zmarta. Det finns flera anledningar för de högre priserna. – Dels är det dyrare att frakta allt ut till flygplatsen, men du har ju ingen annanstans att ta vägen så du är så illa tvungen att betala, säger Ola Söderlind. Kritiserats tidigare Statliga Swedavia som ansvarar för driften av Arlanda har varit i blåsväder för prisnivåerna tidigare. Men de ser ingen anledning att agera mot handlare och restaurangägare med anledning av det dyra vattnet.

– När vi har priser som skenar har vi möjlighet att ha en dialog med alla som säljer på Arlanda, säger flygplatschefen Kalle Eklund. Men han tycker inte att priserna i dag är orimliga, och hänvisar till dricksvattenfontänerna som finns. – Vi har allt i från gratis vatten till att man kan köpa dyrt vatten från någon fjällsjö eller något berg, säger Kalle Eklund.

Swedavia på YouTube

Svensk försvarsminister om utsikterna för europeiska trupper i Ukraina

Kyiv Independents Francis Farrell talade med Sveriges försvarsminister Pal Jonson om Europas säkerhet och Ukrainas ...

Kyiv Independent på YouTube

Vi reste med världens sötaste tåg i Sverige

Gör quizet för att hitta din perfekta tränare och få 14 dagars gratis träning här: https://go.trainwell.net/chloeandludvig Gå med...

Chloé and sometimes Ludvig på YouTube

Swedavia om bemanningsbristen: "Vi jagar ett accelererande flygplan"

Swedavias vd Jonas Abrahamsson berättar om de åtgärder bolaget har genomfört för att komma till bukt med problematiken på ...

Dagens industri på YouTube

Smart positioning solution at Arlanda

A new promising digital positioning solution has been implemented at Stockholm Arlanda Airport. The system uses real-time ...

Swedavia på YouTube

Flashmob Stockholm Arlanda Airport - I Believe I Can Fly

Flygplatsanställda på Stockholm Arlanda Airport och delar av A-kören (Knutby) överraskade tidiga morgonresenärer med R.Kellys ...

Swedavia på YouTube

Stockholm Arlanda 60 years – What’s happened at the airport since its official opening?

King Gustav VI Adolf officially opens Stockholm-Arlanda Airport 60 years ago, on April 1, 1962. Wait – the history of the airport ...

Swedavia på YouTube

Vi på flygplatsen | Jasmin, Airport Officer

Hon kör VIP-bil, hjälper resenärer som behöver assistans med till exempel rullstol, svarar på frågor i informationsdisken och ...

Swedavia på YouTube

Hur Sverige håller på att bli Rysslands värsta mardröm

Sveriges stöd till Ukraina har spelat en stor roll för att hålla Ryssland och Vladimir Putin på avstånd. I den här videon tar vi en titt på...

The Icarus Project på YouTube

Swedavia i poddar

106. Vad kommer hända med flygbranschen? - med Charlotte Ljunggren, Swedavia AB

Krisen inom flyget har väl knappast undgått någon men hur går diskussionerna hos Swedavia - ägare av  majoriteten av de svenska flygplatserna - och vad kommer att hända "sen"? Charlotte Ljunggren kommer tillbaka och ger oss en inblick i hur det ser ut för tillfället och hur framtiden kan komma att se ut. Kontakt: goteborgspodden@llexperience.se 

064. Flygskam? Charlotte Ljunggren, Marknadsdirektör, Swedavia Airports

Hur går det till på en flygplats egentligen och hur ser framtiden ut för flygbranschen i dessa klimatångest-tider? Vår f d flygplatsdirektör på Landvetter och numera Marknadsdirektör på Swedavia ger oss det senaste! Kontakt: goteborgspodden@llexperience.se